Wagen nummer 175
  Merk Den Oudsten, DAF
  Carrosserie Den Oudsten
  Bouwjaar 2000
  Kenteken BJ-PX-53
  Aantal zit/staplaatsen 30/60
  Vorige eigenaar HTM
  Eigendom HBM 2012
  Restauratie -
  Status Direct beschikbaar
 
Geschiedenis :
 

Ter vervanging van de 79 nog in dienst zijnde DAF/Hainje CSA-IIís uit de jaren 1984 t/m 1988 (de 456 was namelijk al in 1991 afgevallen na een zware aanrijding) en de slechtste Neoplan-lagevloerbussen uit 1990/1991 bestelde de HTM nieuwe Den Oudsten-bussen van het type Den Oudsten B96 Alliance. De bussen kwamen in de jaren 1998 t/m 2001 in dienst. Prototype van de Haagse variant van de Den Oudsten B96 was bus nr. 130. Deze bus kwam in oktober 1998 in dienst. In de periode november 1998 t/m januari 1999 volgde de serie 101 t/m 129. Deze bussen weken op enkele punten af van bus nr. 130. Zo waren de deuren minder ver in de carrosserie doorgetrokken.

Naar voorbeeld van de serie 101 t/m 129 kwam in maart/april 1999 de serie 131 t/m 145 in dienst, gevolgd door de serie 146 t/m 160 in de periode november 1999 t/m februari 2000. Met de aflevering van de serie 161 t/m 190 in de periode oktober 2000 t/m december 2000 konden de laatste DAF/Hainje CSA-IIís uit dienst worden genomen. Op 26 oktober 2000 werd bus 503 als laatste rode bus uit de reizigersdienst gehaald. In september/oktober 2001 volgden nog de series 191 t/m 200 en de 201 t/m 207. Laatstgenoemde serie zou direct na aflevering in dienst worden gesteld bij de SVD in Dordrecht (sinds 2001 HTM-dochter). Het was de bedoeling om nog 30 Den Oudsten-bussen bij te bestellen om de laatste Neoplan-bussen te vervangen, maar door het faillissement van Den Oudsten kwam het hier niet meer van. De laatste Neoplan-bussen werden pas in 2005 vervangen door 30 VDL-Berkhof Diplomats.

 

In de loop der jaren zijn de Den Oudsten-bussen op alle Haagse buslijnen te zien geweest. Verder zijn vanaf 2001 diverse bussen in bruikleen gegeven aan de SVD in Dordrecht (naast de speciaal voor Dordrecht bestelde bussen 201 t/m 207). Ook hebben de Den Oudsten-bussen zich verdienstelijk gemaakt op luchthaven Schiphol. Ze reden daar platformdiensten en de P3-parkeerpendel. Toen eind 2006 het stadsvervoer in Dordrecht naar Arriva ging, kwamen de SVD-bussen terug naar Den Haag.

Omdat Stadsgewest Haaglanden de inzet van milieuvriendelijke aardgasbussen wenste, raakten de Den Oudsten-bussen door de instroom van de MAN-bussen overcompleet. Eind 2012 werden zodoende de laatste Den Oudsten B96ís buiten dienst gesteld. In het laatste jaar reden deze bussen vrijwel alleen nog maar op lijn 18. Op de valreep kon de HTM 175 door het Haags Bus Museum worden overgenomen voor museumdoeleinden. Op 15 december 2012 werd deze bus tijdens de Den Oudsten-excursie gepresenteerd.