Wagen nummer 3114
  Merk Leyland National
  Carrosserie -
  Bouwjaar 1975
  Kenteken 27-69-GB
  Aantal zitplaatsen 42
  Vorige eigenaar West Nederland
  Eigendom HBM 1984
  Restauratie 1999
  Status Technisch niet inzetbaar
 
Geschiedenis :
 

Bijnaam bij chauffeurs: “SRV-wagens” Behoort tot de serie van 25 stuks in 1975 uit Engeland geïmporteerde Leylands National welke als proef werden ingezet bij NZH, Centraal Nederland, Zuid Ooster en Westnederland. Door de relatief kleine wielen kunnen zij gezien worden als de eerste poging tot een lage vloerbus te komen. Zij werden hierdoor door de streekvervoerders gezien als een tussenmodel tussen stads- en streekbus. Al in 1976 vond bij het CAB te Utrecht een ingrijpende verbouwing van de voorzijde van deze bussen plaats. De twee halfronde voorruiten werden vervangen door een koepel van 6 ruiten, die de hinderlijke schitteringen van de interieurverlichting in de oorspronkelijke voorruiten moesten tegengaan. De Nationals waren geen succes. De kleine wielen maakten hen slipgevoelig. Ook technisch bleken zij zeer onderhoudsgevoelig en deden zich zeer vele storingen voor. Door hun relatief lage aantal hebben zij zich ook niet echt waar kunnen maken. Van de bij WN te Loosduinen in dienst zijnde 3113/3118 reden de 3113/3116 (de 3117 en 3118 waren toen al lang buiten dienst) in de winterdienst 1983/84 hun laatste kilometers. De 3114, die een nog jonge motor met slechts 30.000 gereden kilometers had, werd door het HBM uitverkoren. De bus werd door het HBM op 15 juni 1984 van WN gekocht. In 1999 werd de 3114 geheel gespoten en in de loop der jaren is zeer veel arbeid verricht aan de kwetsbare techniek van deze bus. De 3114 is door de gemeente Den Haag aangewezen als roerend monument.