Wagen nummer 5511
  Merk

Holland Coach (met Leyland Tiger Cub componenten)

  Carrosserie Verheul
  Bouwjaar 1955
  Kenteken PB-78-29
  Aantal zitplaatsen 30
  Vorige eigenaar MUSA, Nefkens, NZH
  Eigendom HBM 2011
  Restauratie -
  Status Technisch niet inzetbaar
 
Geschiedenis :
 

Ter vervanging van de Crossley bussen die op de stadsdiensten te zwaar en te log bleken te zijn schafte de NZH in 1955 een serie van 55 bussen aan voor de stadsdiensten in Leiden en Haarlem.

Gekozen werd voor de Holland Coach van de carrosseriebouwer Verheul. Verheul ontwikkelde in die periode de semi-zelfdragende Royal Holland Coach (11 meter) voor lijndiensten en Holland Coach (9,4 meter) voor stadsdiensten. Deze stadsbussen werden door Verheul opgebouwd met componenten van de Leyland Tiger Cub. In een later stadium schafte de NZH nog eens 35 van deze bussen aan. Ze kwamen allen in een grijs/witte kleurstelling in dienst. Buiten de NZH schafte tevens de GEVU, de VAD en Nefkens dit type bussen aan. In totaal zijn er 169 van deze stadsbussen gebouwd waarvan de meeste (90 stuks) bij de NZH actief waren.  

In 1966 werden deze bussen bij de NZH afgelost door de Leyland-Verheul LVS serie 5354-5374 en werden de Holland Coach bussen grotendeels verkocht. Onder andere de WSM en de VAGU namen enkele van deze bussen over. De 5511 ging in mei 1966 naar de sociale werkplaats in Amersfoort en kwam in 1971 bij Nefkens onder het wagennummer 17 in gebruik (uitsluitend voor groepsvervoer). Op 28 mei 1980 werd de wagen overgenomen door de MUSA en werd ingezet voor museumdiensten in de Nefkens uitvoering. In een later stadium is de bus de werkplaats ingegaan met het doel het weer in de NZH uitvoering te brengen. Door omstandigheden is dit werk nooit afgemaakt en is de bus in 2011 in een demonteerde staat door de HBM overgenomen en voorlopig opgeslagen..